Midsommar på Älgnäsudden.

I fredags morse bar det iväg till Älgnäsudden för midsommarfirande tillsammans med min mamma, pappa och brorsa! Pontus var redan där uppe för han var varit där på semester tillsammans med sin mormor o morfar hela veckan. Så vi packade in hundarna, Tova och oss själva och massa mat o packning i bilen och for iväg.
Somvanligt så började Brage gnälla och pipa i bilen ungefär en mil innan vi är framme, det är ju så skoj i stugan! =)
Väl framme så packade vi in allt i stugan i spöregn! För att sedan äta lunch - sill, lax, ägghalvor,pappas köttbullar, prinskorv m.m. Efter lunchen stack brorsan till sin tjej som jobbar på kollo ca en mil från stugan, mamma, jag, Tova och hundarna gick ut och plockade blommor till midsommarstången efter som att det var uppehåll. Vi han ut och gick ca 50 meter sen började det regna igen! Nå ja blommor blev det...

Och så var det dax att ta björkris att löva stången med.
Vi tjejer lövade stången och så fick pappa komma ut och hjälpa oss att få fast den i marken...

Hundarna for som vanligt runt i fullt ös!

Bus för hela slanten =)

Nu skulle det tillverkas kransar oxå...

(har jag inte värdens snyggaste mamma så säg =)  )

och kransarna ska ju hängas i midsommarsången...

Nu när solen tittade fram och allt jobb var färdigt så kom även Robin o Pontus ut ;)

Givetvis måste stången fotas tillsammans med barnen =)

Det var faktiskt uppehåll under kvällen så vi satt ute och njöt av lugnet. Senare på kvöllen när lillebror kom tillbaka så åt vi igen - grillat med sallad o färskpotatis, mums.
Efter maten stog Micke (brorsan) och jag med oss barnen på en fisketur, jag skulle få lära mig att köra båten! Suck säger jag bara, jag är ett hopplöstfall!!! Totalt oduglig på att köra båt det kan jag då lova. Nå ja, vi kom i land helskinnade i varjefall. När vi kom tillbaka så stod mamma o pappa med hundarna på bryggan - de hade varit ute på en skogspromenad under tiden som vi åkte båt!
Hundarna var helt färdiga efter denna dag och de sov som stockar (det gjorde jag med trots att Robin, jag,Tova, Loke och Brage delade säng).

I morse vaknade min kära mor före oss andra (inte så ovanligt) så hon tog med sig hundarna ut på en skogspromenad innan frukost.
Efter frukost gick Micke, Tova och pappa ner till båten. Mamma och jag tog med oss hundarna ut i skogen på promenad igen och Pontus och Robin var hemma och tog det lungt.

Skogspromenad...

Man blir törstig av att springa i skogen...

Bästa utsiktsplatsen på hela tomten =)

Stugan

Efter skogspromenaden tog jag med mig Pontus ner till sjön (Tova var redan där med de andra) för ungarna ville bada (det var ju bara iskallt). Varken hundar eller ungar tyckte att det var för kallt så de badade en vända!
Efter badet åkte Micke, pappa och barnen ut och fiskade, mamma fixade mat, jag åkte till byn och handlade och Robin sov vidare.
Efter maten tog Robin och jag med oss barn och hundar på en båttur. Det var första gången som Loke åkte båt och han skötte sig utmärkt! Tyvärr så var flytvästen som jag köpte till Loke förra året för liten så han fick vara utan :( (ska köpa en lite större till honom pronto).

Pontus fick köra båten först

Lite pusskalas på båten

Loke tyckte att det var jättespännande att försöka fånga vattenstänk... (det gör Brage med)

Sen var det Tovas tur att köra båten...

Kan konstatera att båda barnen är bättre på att köra båt än sin mamma i varje fall =)

När vi kom till bryggan så skar jag upp handen på en stolpe! Aj som satan!!! Lillebror fick plåstra om storasyster...

Sen var det dax att kasta kubb tyckte Pontus. Det blev lagtävling - Pontus o Micke mot mig, Robin och Tova. Pontus o Micke van med minsta marginal! Sen var det fika taim och så hemfärd!

Nu har vi två übertrötta hundar, som har sussat mer eller mindre sen vi kom hem... Kan iofs meddela att jag är rätt trött jag med så jag ska snart krama min kudde.

Oj! Har inte uppdaterat på riktigt länge...

Det var så länge sedan jag uppdaterade så jag får väll skämmas :(.
Kan bara säga att det har vart lite mycket ett tag =)

Nu är alla tre hundarna vaccinerade. Vi var ut till veterinären på torsdagen. Vi bad veterinären kolla Lokes testiklar efter som att den ena är mindre än den andra. Loke har tyvärr en defekt testickel...Vi tog med oss Boris oxå när vi endå skulle dit. När vi körde hem Boris så fick vi mat av svärföreldrarna, inte illa.

Barnen var hos sin pappa på lördagen. Vi och hundarna var upp till stugan. Det var hur fint väder som hellst! Mamma och pappa hade sjösatt båten, så brorsan o Emma, jag o Robin o pappa provåkte in till byn för att handla, mamma var snäll och stannade hemma med hundarna.
Hundarna fick premier bada för i år. Vi höll på att skratta ihjäl oss åt Loke som inte riktigt fick till simtekniken på en gång :). Han simmade liksom med bara ett ben. Fick inte till det med att alla ben måste simma samtidigt!
Fick god mat, "morfar" föll som vanligt för de "stakars utsvultna" hundarna o matade i dem div rester...
Borsan o jag tog en liten fiske tur sent på kvällen innan vi åkte hem (men fisk fick vi ingen)

På söndagen var det ju fortfarande super fint väder så jag tog barnen (som nu hade kommit hem från sin pappa) och hundarna och åkte upp till stugan igen.
Varmt som skutton även denna dag! Tyvärr fick inte barnen bade efter som de just blivit bättre!
Vi krattade stranden och plockade bort div skräp från botten nere vid sjön. Barnen lekte och padlade kanot och åkte båt med sin morbror och moster (jag har nämligen lite tur för min bror o hans tjej är "lekledare" till mina barn). Vi provade att ta med Brage i båten oxå och det gick super bra! Båten var bara lite för hal =).

På måndagen var Tova och jag till stallet. Pontus ville vila inför morgon dagen.

På tisdagen hade hela min sons klass läger. Peter fick vara med på förmiddagen och Ullis var där med honom på eftermiddagen.
Jag åkte dit direkt efter jobbet för jag skulle vara där under kvällen och natten. Jag och Pontus och hans kompis Emil delade rum. Killarna var jätte snälla och duktiga! Det var välldigt trevlig, barnen  fick bla paddla kanot, fiska, bada, spela fotboll o brännboll med mer. Se artikeln i VLT:  http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.470850. På morgonen kom Peter ut för att vara med under förmiddagen och jag åkte till jobbet.

På onsdagen var Tova och jag in till Västerås för att inhandla lite sommarkläder och en klänning till skolavslutningen.

På lördagen fick barnen rida igen en av sina ridlektioner som de missat när de var sjuka.

Min lilla Tova red på Glen...

VILL ÄVEN GRATTULERA GONZO (o Mari) SOM FICK SITT FÖRSTA SERT!!!!!

På söndagen var vi givet vis och röstade!!!! Barnen var med för de var nyfikna hur det gick till.

På måndagen var det sista ridlektionen för den här terminen. Tova red på Millie och Pontus fick Molly =).
Molly är en väldigt speciell dam jag jag upptäckt =) det är ganska roligt att se att den speciella damen och den speciella killen som älskar att rida på henne går hur bra som hellst ihop... De passar ihop på något sätt - eller vad säger de?, lika barn leka bäst =)
Det blev bestämt att barnen skulle gå på ridläger under sommaren.
På kvällen tog Mari och jag en långpromenad med hundarna. De var så bussugna... Loke o Gonzo höll på att spricka!

På tisdagen var det skojtävlingar på hundklubben som jag välldigt järna hade gått på, men mina barn hade skolavslutning samtidigt! När jag kom hem från jobbet så var det full rulle med att köpa blommor till fröknarna och pressent till Ulrika o Jens (Pontus special lärare som vi är otroligt tacksamma för att de finns!!!) Så på tisdagen satt vi jag, Robin, Peter, mormor o morfar i ca 2,5 tim i kyrkan och tittade på barnens skolavslutningar.
Barnen vär jätteduktiga!
Tova följde med mormor och morfar hem efter skolavslutningen, för de åkte till stugan på onsdagen.

Här är vi påväg upp till kyrakan på skolavslutning.

Min älskade dotter på skolavslutningen!

Min älskade son i kyrkan på skolavslutningen!

I torsdags var jag upp till Tova i stugan. Hundarna tog jag givet vis med mig! Mamma var nämligen tvungen att jobba på eftermiddagen. Tova badade mellan regnskurarna, Loke plaskade runt i vattnet och busade med löv. Brage tyckte inte att det var någon mening att plaska i vattnet denna dag!
Vi tog även en promenad för att titta på hästarna. Det blev en riktigt lång promenad, vi var ute i en timme ungefär. När mamma och pappa kom upp så käkade vi och sen tog vi en fisketur... Hundarna satt i bilen under tiden för jag vill inte att de är med i båten när det finns massa drag o krokar med...

I fredags så fick jag och två av mina arbetskamrater veta att vi blir uppsagda den 15 aug. Tråkigt men väntat... Så nu måste jag än en gång fundera på vad jag vill bli när jag blir stor! =)

I lördags var vi på utställning i spöregnet i Avesta. Tur att vi har tält! Det var jag, Jenny (Robins syster) och Mari som åkte tillsammans med Loke, Boris o Gonzo.
Först ut var Boris. Boris fick även denna gång en bra bedömning men det är den där JÄVLA pälsen som är för mjuk!!!! Han fick en 1:a i varje fall. Måste bara säga att dommaren som dömde Boris var hur trevlig som hellst! Kritiken kommer snart (Jenny fick med sig kritiken hem till Vås)
Sen var det Gonzos tur. Tyvärr så springer Gonzo inte lika bra när det regnar som han gör annars! Men han skötte sig utmärkt. Han fick en 1:a.
Nu blev det en lång väntan till det var Lokes tur!
Men vi var väll inte sämre än att vi kunde gå och shoppa lite medan vi väntade =)
Loke fick en väldigt fin kritik men blev som väntat 0:ad pga sin outvecklade testikel. Även denna dommare var supertrevlig!
Lokes kritik kommer senare (även den följde med Jenny).
Tack tjejer för en supertrevlig dag - trots regnandet.
Nu åkte vi hem till Sura för att lämna av Mari o Gonzo för att sedan förtsälla till Borgåsund. Det var nämligen fisketävling i svärföräldrarnas båtklubb, så Jennys sambo och son och mina barn +Robin o Peter var där och väntade på oss.
Pontus fick fyra fiskar som vägde sammanlagt ca 1,2 kg och han van barnklassen. Som pris tog han ett mjukisdjur. Tova fick tre fiskar på sammanlagt ca 0,3 kg och kom trea i barnklassen, även hon tog ett mjukisdjur. När fiske tävlingen var slut så tog vi en fika i båten.

Kort från fisketävlingen och fikat...

På söndagen åkte vi upp till stugan med Pontus. För nu var det hans tur att vara där med mormor o morfar. Det blev fika när vi kom fram. På eftermiddagen var vi bjudna till Christer o Lea på mat. Vi blev kvar där enda till kvällen.

Den här veckan har jag och hundarna varit riktigt flitiga motionärer. Vi har cyklat och gott längre än vanligt! Fasiken vad duktiga vi har varit.

I torsdags så tog jag mig även i kragen och författade ett mail på engelska och bad om svaret på Brages optigen test som gjordes för ca 1.5 år sen. Får väll se om jag får något svar...

Kritiken kommer snart!!!

Sjuk stuga!

I tisdags var jag med Pontus på simträning. Jag funderade varför han inte tog i något, men han sa bara att han inte orkade. Han som bruka ta i för "kung o fosterland" var enda träning! Nå ja, trött kan man ju vara...

I onsdags kom svaret på Pontus trött het! 39 grader i feber. Konstigt att han var helt slut?! Ja det var väll bara att vara hemma då...
På efter middagan kom Oden hit för Peter skulle bort på eftermiddagen.

I torsdags kom Boris hit direkt på morgonen det var meningan att han skulle bli kvar hela helgen... det började med att Boris gick runt och morrade åt Brage hela tiden! Rätt som det var så bara attakerade Boris Brage. Nå ja, jag tog med mig hundarna på promenad för vi skulle gå och hämta Oden, för Peter var borta igen. På vägen dit träffade jag en kompis så vi snackade en stund och på den tiden så kastade sig Boris på Brage två gånger! Ena gången bet han Brage riktigt hårt i frambenet... Behöver jag meddela att jag blev rätt förbannad? Han bara hoppade på honom de var inte ens bedvid varandra! Vet inte vad det tog åt honom.
När vi nästan var hemma hos Peter så bara attakerade Boris Loke. Även denna gången tillsynes helt utan anledning! Nu fick jag nog. Robin fick komma med bil och hämta Boris, han han dock med ännu ett försök att flyga på Loke...
Boris fick åka hem, vi vågade inte ha honom kvar =(
Det är så tråkigt. Det har ju alltid funkat förr. SUCK!!!!
Oden blev kvar här hela eftermiddagen och det funkade fin fint i varje fall.
Pontus var sjuk med hosta och feber även denna dag... Mellan 39 och 40 graders feber! Tova sov över hos en kompis.

I fredags tog jag och hundarna en riktig lång sväng. Jag cyklade och gick med dem. Vi började med att gå ner till djuraffären och köpte lila hundskitspåsar! Sen så gick och cyklade vi och vi var nog borta i över 2 timmar! det var riktigt skönt!
Pontus var fortfarande sjuk och Tova skulle sova hos sin kompis även denna natt.

I lördags så kom Tova hem redan klockan 8 på morgonen! Vi låg fortfarande i sängen och slappade vi andra... Sönt att ha henne hemma igen.  Oden var  här igen! Vi tog oss en promenad i ösregnet... Efter ett tag sprack det upp och det blev skit varmt. Vi stannade och tränade ett tag. Kul! Brage gick hur bra som hellst!!!! Var hur varmt som hellst så både jag och hundarna höll på att flåsa ihjäl oss innan vi var hemma.
Pontus var fortfarande sjuk, men inte lika hög feber dock. På kvällen ville Tova att vi skulle prova feber på henne, och mycket riktigt! Hon hade över 39 grader. Sjukstuga säger jag bara.

I söndags så skulle jag ha vart på hundklubben men fick avstå det! =( tråkigt som fan för jag hade sett fram mot det...
Båda barnen var ju sjuka nu...
På efter middagen var vi på dop. Peter fick ta både hundar och ungar.