Midsommar på Älgnäsudden.

I fredags morse bar det iväg till Älgnäsudden för midsommarfirande tillsammans med min mamma, pappa och brorsa! Pontus var redan där uppe för han var varit där på semester tillsammans med sin mormor o morfar hela veckan. Så vi packade in hundarna, Tova och oss själva och massa mat o packning i bilen och for iväg.
Somvanligt så började Brage gnälla och pipa i bilen ungefär en mil innan vi är framme, det är ju så skoj i stugan! =)
Väl framme så packade vi in allt i stugan i spöregn! För att sedan äta lunch - sill, lax, ägghalvor,pappas köttbullar, prinskorv m.m. Efter lunchen stack brorsan till sin tjej som jobbar på kollo ca en mil från stugan, mamma, jag, Tova och hundarna gick ut och plockade blommor till midsommarstången efter som att det var uppehåll. Vi han ut och gick ca 50 meter sen började det regna igen! Nå ja blommor blev det...



Och så var det dax att ta björkris att löva stången med.
Vi tjejer lövade stången och så fick pappa komma ut och hjälpa oss att få fast den i marken...



Hundarna for som vanligt runt i fullt ös!



Bus för hela slanten =)





Nu skulle det tillverkas kransar oxå...



(har jag inte värdens snyggaste mamma så säg =)  )



och kransarna ska ju hängas i midsommarsången...

Nu när solen tittade fram och allt jobb var färdigt så kom även Robin o Pontus ut ;)



Givetvis måste stången fotas tillsammans med barnen =)



Det var faktiskt uppehåll under kvällen så vi satt ute och njöt av lugnet. Senare på kvöllen när lillebror kom tillbaka så åt vi igen - grillat med sallad o färskpotatis, mums.
Efter maten stog Micke (brorsan) och jag med oss barnen på en fisketur, jag skulle få lära mig att köra båten! Suck säger jag bara, jag är ett hopplöstfall!!! Totalt oduglig på att köra båt det kan jag då lova. Nå ja, vi kom i land helskinnade i varjefall. När vi kom tillbaka så stod mamma o pappa med hundarna på bryggan - de hade varit ute på en skogspromenad under tiden som vi åkte båt!
Hundarna var helt färdiga efter denna dag och de sov som stockar (det gjorde jag med trots att Robin, jag,Tova, Loke och Brage delade säng).

I morse vaknade min kära mor före oss andra (inte så ovanligt) så hon tog med sig hundarna ut på en skogspromenad innan frukost.
Efter frukost gick Micke, Tova och pappa ner till båten. Mamma och jag tog med oss hundarna ut i skogen på promenad igen och Pontus och Robin var hemma och tog det lungt.

Skogspromenad...



Man blir törstig av att springa i skogen...



Bästa utsiktsplatsen på hela tomten =)



Stugan



Efter skogspromenaden tog jag med mig Pontus ner till sjön (Tova var redan där med de andra) för ungarna ville bada (det var ju bara iskallt). Varken hundar eller ungar tyckte att det var för kallt så de badade en vända!
Efter badet åkte Micke, pappa och barnen ut och fiskade, mamma fixade mat, jag åkte till byn och handlade och Robin sov vidare.
Efter maten tog Robin och jag med oss barn och hundar på en båttur. Det var första gången som Loke åkte båt och han skötte sig utmärkt! Tyvärr så var flytvästen som jag köpte till Loke förra året för liten så han fick vara utan :( (ska köpa en lite större till honom pronto).

Pontus fick köra båten först




Lite pusskalas på båten



Loke tyckte att det var jättespännande att försöka fånga vattenstänk... (det gör Brage med)



Sen var det Tovas tur att köra båten...



Kan konstatera att båda barnen är bättre på att köra båt än sin mamma i varje fall =)

När vi kom till bryggan så skar jag upp handen på en stolpe! Aj som satan!!! Lillebror fick plåstra om storasyster...

Sen var det dax att kasta kubb tyckte Pontus. Det blev lagtävling - Pontus o Micke mot mig, Robin och Tova. Pontus o Micke van med minsta marginal! Sen var det fika taim och så hemfärd!

Nu har vi två übertrötta hundar, som har sussat mer eller mindre sen vi kom hem... Kan iofs meddela att jag är rätt trött jag med så jag ska snart krama min kudde.

Kommentarer
Postat av: Mari

Ser mysigt ut.

2009-06-22 @ 21:36:48
URL: http://azgo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0